Adaptacija. Kaip padėti vaikui prisitaikyti ankstyvojo ugdymo mokykloje?
Atėjus į nepažįstamą vietą, mums visiems reikia susipažinti ir prisitaikyti prie tos aplinkos. Ne išimtis ir vaikai, kurie pradeda lankyti ankstyvojo ugdymo mokyklą ar darželį.
„Ši pradžia sunki ne tik vaikui, bet ir jo tėvams“, – pastebi ankstyvojo ugdymo mokyklos Eureka, skirtos 2-5 metų vaikams, mokytoja Justė Petkuvienė ir drauge su psichologe Agnė Gurkšnė dalinasi patarimais bei JAV psichologės Joan Brown įžvalgomis, kurie palengvins adaptacijos periodą ir tėveliams ir vaikams.
Kas yra adaptacija ir kokie jos etapai?
,,Patekęs į nežinomą aplinką, vaikas patiria didelį stresą. Kad jis priprastų, turi išgyventi adaptacijos procesą. Šis terminas nusako gebėjimą prisitaikyti prie išorinės aplinkos ir sąlygų bei pripratimą prie jų“, – taip adaptaciją apibrėžia psichologė Agnė Gurkšnė.
JAV psichologė J. Brown išskiria šiuos procesus, kurie kinta, kai vaikas pradeda lankyti ugdymo įstaigą:
- Įvyksta įgūdžių regresas;
- Pablogėja miego kokybė ir sumažėja apetitas;
- Vaikas atrodo prislėgtas, neturi jėgų;
- Padažnėja pykčio priepuoliai.
„Nebijokite vaiko pokyčių, tokiu būdu vaikas kovoja su stresu ir prisitaiko prie naujų sąlygų. Kaip ir mes visi, vaikai taip pat yra skirtingi. Vieni vaikai prie naujos aplinkos prisitaiko be vargo, kitiems adaptacija užtrunka ilgiau“, – įžvalgomis dalinasi mokytoja J. Petkuvienė.
Pagal psichologę J. Brown, lengvai prisitaikančiam vaikui adaptacija įvyksta per 2-4 savaites. Tokie vaikai miega ramiai, turi gerą apetitą, emocinė vaiko būklė rami ir be didelių nuotaikos kaitų. Be ašarų ir pykčio paleidžia tėvus ir žaidžia su savo klasės draugais. Vaikas užmezga ryšį su bendraamžiais ir mokytojomis, gali paprašyti mokytojo pagalbos. Net esant lengvam prisitaikymui, vaikas iš pradžių gali patirti miego ir apetito problemų.
„Sunkesnis prisitaikymas prie aplinkos trunka ilgiau negu mėnesį“, – pastebi mokytoja J. Petkuvienė ir pateikia psichologės J. Brown įžvalgas, kokie elgesio elementai būdingi sunkesnę adaptaciją išgyvenančiam vaikui: vaikas dažnai serga ir adaptacija tampa sudėtingesnė dėl ilgų pauzių. Vaikas miega neramiai, pasižymi sumažėjusiu apetitu, dažnai verkia ir būna liūdnas. Tokie vaikai prasiblaško žaisdami, bet neilgam. Taip pat sunku išsiskirti su tėvais. Vaikas nerodo susidomėjimo bendravimu ir klausia kada jo ateis pasiimti.
,,Galite suprasti, kad adaptacijos laikotarpis baigėsi, kai visi šie minėti aspektai stabilizuojasi. Vaikas gerai miega ir valgo, nuotaikų kaita sumažėja“, – JAV psichologei pritaria Agnė Gurkšnė.
Psichologė J. Brown išskiria, kad vaiko adaptacijos ikimokyklinėje ugdymo įstaigoje procesas vyksta keliais etapais.
- Pirmas etapas ,,Netinkamo prisitaikymo laikotarpis“. Nesvarbu, kaip tėvai ruošia vaiką darželiui, iš pradžių jie vis tiek patirs stresą ir nuolatinę įtampą. Vaikui sunku išsiskirti su tėvais, jis dažnai verkia.
- Antrasis etapas ,,Adaptacijos laikotarpis“. Apsauginiai psichikos mechanizmai yra budėjimo režime, vaikas pradeda bendrauti su mokytoju ir su kitais vaikais, dalyvaudamas žaidimuose, tačiau vis tiek ilgisi tėvų ir dažnai jų teiraujasi. Šiame etape vaikas dar tik pradeda priprasti prie naujų taisyklių, todėl jie gali jas pažeisti ir atsisakyti vykdyti kai kuriuos mokytojo prašymus.
- Trečias etapas ,,Kompensavimo etapas“. JAV psichologės J. Brown teigimu, prisitaikymo procesas baigiasi, vaikas įpranta prie savo klasės ir mokytojų, prie savo naujo tvarkaraščio ir ramiai leidžiasi į mokyklą ar darželį visai dienai. Jų emocinė būsena tampa stabilesnė, o fiziologiniai rodikliai tampa normalūs.
Sėkmingos adaptacijos taisyklės
Remdamasi savo patirtimi ir psichologių J. Brown bei A. Gurkšnės įžvalgomis, mokytoja J. Petkuvienė paruošė dvidešimt sėkmingos adaptacijos patarimų tėveliams:
- Prieš lankant ugdymo įstaigą vaikui svarbu diegti savarankiškumo ir bendravimo įgūdžius, tokius gebėjimus išlavinusiems vaikams, kur kas greičiau sekasi priprasti prie ugdymo įstaigos, pvz. skirkite vaikui tam tikras atsakomybes namuose, bendraukite su giminaičiais, draugais, kad vaikas turėtų socialinių įgūdžių;
- Iš anksto pradėkite vaiką ruošti ugdymo įstaigos lankymui: atvažiuokite prie mokyklos ir parodykite pastatą, parodykite mokytojų nuotraukas, supažindinkite su jų vardais ir pomėgiais (dažnai mokyklų puslapiuose galite rasti darbuotojų aprašus), pabrėžkite, kad visus vaikus pasiima vakare, niekas nelieka mokykloje vienas;
- Iš anksto paruoškite savo vaiką, kad kiekvieną dieną jam reikės eiti į ugdymo įstaigą, kol mama ir tėtis bus darbe;
- Iš anksto susipažinkite su klasės mokytojais ir mokyklos ar mokyklos tvarkaraščiu ir klasės susitarimais, supažindinkite su išgirsta informacija savo vaiką;
- Susipažinimo metu papasakokite mokytojams apie savo vaiką ir tam tikras jo savybes ir ypatybes;
- Adaptaciją reiktų pradėti nuo valandos ar dviejų per dieną, būnant kartu su vaiku;
- Palaipsniui ilginti laiką mokykloje / darželyje, atsižvelgiant į mokytojų rekomendacijas;
- Stenkitės užtikrinti kuo ramesnę aplinką namuose, pvz. persikraustymas, tėvų skyrybos, antro vaiko gimimas – turėtų nevykti tuo pačiu periodu;
- Nepamirškite namuose vaikui skirti individualaus kokybiško dėmesio. Abu tėvai turėtų įsitraukti į šį procesą;
- Kuo tėvai ramesni, tuo vaikas labiau pasitikės nežinoma aplinka. Kontroliuokite savo emocinę būseną. Visi jūsų rūpesčiai ir baimės tikrai bus perduoti vaikui;
- Adaptacijos laikotarpiu vaiko jautrumas visoms išorinėms įtakoms tampa stipresnis. Be to, jų kūnas ne visada gali susidoroti su psichine įtampa. Liga yra apsauginis organizmo mechanizmas tiek vaikams, tiek suaugusiems. Sergantis vaikas lieka namuose pažįstamoje aplinkoje. Tai tęsis tol, kol jie jausis saugūs ne tik namuose, bet ir darželyje.
- Nepamirškite, kad po vaiko ligos, adaptacijos procesas vėl prasideda iš naujo. Nepalikite vaiko visai dienai po ilgos nelankymo pauzės;
- Jei matote, kad vaikas linkęs žaisti su bendraamžiais ir įsitraukia į žaidimą, ryžkitės palikti vaiką;
- Į ugdymo įstaigą vesti tam iš tėvų, su kuriuo lengviau vaikas atsiskiria. Ir kol adaptacijos laikotarpis nesibaigs tai turėtų išlikti stabilu.
- Visada atsisveikinkite su vaiku, galite sugalvoti atsisveikinimo ritualą, kurio visada laikysitės, pvz. bučinys į skruostą ir išeinate, svarbu atsisveikinti trumpai ir negrįžti, net jei ir vaikas labai verkia;
- Nebauskite vaiko už nenorą eiti į mokyklą / darželį;
- Būkite sąžiningi su vaikais, tiksliai pasakykite kada atvažiuosite, nežadėkite ko negalėsite ištesėti. Adaptacijos laikotarpiu labai svarbus vaiko pasitikėjimas jumis. Aiškiai praneškite vaikui, kada grįšite: po pietų, po miego laiko arba vakare, kad jis neturėtų klaidingų lūkesčių;
- Eidami į darželį pasakykite vaikui, kokia bus gera diena, kokius įdomius žaidimus jis ten žais, koks skanus maistas bus patiektas ir pan.;
- Leiskite vaikui pasiimti mėgstamą žaislą. Jie bus daug ramesni, jei šalia bus kažkas brangaus ir pažįstamo;
- „Svarbiausia adaptacijos procesui pradėti ruoštis iš anksto ir Jums, ir Jūsų vaikui. Nepamirškite, kad sėkmingas vaiko prisitaikymas priklauso nuo pasirengimo bei psichologinio ir emocinio stabilumo šeimoje“, – atkreipia dėmesį mokytoja J. Petkuvienė.
Brown J. (2020). Kindergarten without tears – what should parents know about the adaptation period?. Portalas findmykids.org https://findmykids.org/blog/en/kindergarten-adaptation-period [cituota 2021 06 27]