Kaip karantino sąlygomis prisijaukinti naują darželį?
Pavasaris jaunoms šeimoms – apsisprendimo laikotarpis, daugelis ieško darželių savo atžaloms, rugsėjį pradėsiančioms naują gyvenimo etapą. Iki šiol buvęs neatsiejama suaugusiųjų dalis – nuo šiol vaikas taps savarankiška asmenybe. Suaugusieji savo kasdieniame gyvenime adaptaciją išgyvena gana dažnai, o štai dvejų metų vaikas dar per mažas suvokti savo emocijas ir tokius pokyčius. Dažniausiai adaptacijai nepadeda ir išankstiniai pasakojimai apie įsivaizduojamą darželio lankymą, apie būsimus naujus draugus, žaislus, užsiėmimus. Kai vaikas lieka be tėvų visiškai naujoje aplinkoje – jam natūraliai kyla stresas ir tai normali mažo vaiko jausmų eiga. Šių metų pavasaris ypatingas dar ir tuo, jog adaptacijos iššūkių gali patirti net ir tos šeimos, kurios sėkmingai lankė darželį iki karantino paskelbimo – praleidus daugiau nei 2 mėnesius namuose, vaikai darželyje gali vėl pasijusti svetimi. Tad kaip sėkmingai įgyvendinti adaptaciją darželyje, kad tai nesukeltų streso nei tėvams nei, tuo labiau, vaikui?
„Natūralu, kad pradėjęs lankyti darželį, mažylis pradeda iš visų jėgų protestuoti bei siekti susigrąžinti įprastą gyvenimo aplinką, jis puikiai suvokia, jog nebebus taip, kaip buvo. Po vienos-dviejų savaičių vaikas pamažu apsipranta, susiranda naujų draugų, žaidimų ir taip po truputį prisitaiko prie naujo gyvenimo ritmo“, – pasakoja Kristina ir pateikia rekomendacijas, kaip elgtis tėvams ir vaikams po karantino pradėsiantiems lankyti naujus darželius.
Individualus dėmesys – kiekvienam vaikui
Po karantino darželius pradėsiantiems lankyti vaikams adaptacija gali būti jautresnė, todėl tam, kad ji vyktų nuosaikiai ir lengvai, pirmosiomis savaitėmis šeimoms siūloma ugdymo įstaigą lankyti drauge su vaikučiu. Kristina pastebi, jog šiame etape svarbus ir darželio vaidmuo: „įstaiga turi užtikrinti, kad pirmąją mokymosi savaitę darželyje naujai besiadaptuojančių šeimų srautai bus padalinti į dvi dalis: rytinį laiką ir popietinį laiką. Jei klasėje bus iki 7-8 vaikučių – mokytojos galės skirti daugiau ir kokybiškesnio dėmesio kiekvienam vaikui individualiai, jos galės išgirsti kiekvienos šeimos lūkesčius, duoti atgalinį ryšį ir taip greičiau susidraugauti su mažaisiais bendruomenės nariais.“
Adaptaciją galima perkelti į darželio kiemo erdvę
Dėl COVID-19 įstaigos privalo vykdyti ir tam tikrus saugumo reikalavimus, užtikrinančius socialinį atstumą: ugdymo patalpose rekomenduojama būti tik mokytojams ir mokiniams. Tėveliams negalint dalyvauti mokyklos vidaus patalpose organizuojamame ugdymo procese, Kristina siūlo vaikučio adaptaciją perkelti į lauką: „tiek pavasarį, tiek rugsėjį oro sąlygos yra labai palankios šio proceso perkėlimui į lauką. Mokytojos gali pakalbinti mažylius trumpam nukeliauti į klasę, apsižvalgyti, susipažinti su ten „gyvenančiais“ daiktais ir žaislais. Žinodami, kad jų tėveliai laukia lauke, vaikučiai jausis ramiai, saugiai, pasitikės mokykla ir mokytojais, o tėveliai matys nuoširdžias mokytojų pastangas. Taip formuosis pasitikėjimu ir pagarba grįsti abipusiai santykiai“, – sako pedagogė.
Rekomendacinis dviejų savaičių adaptacijos planas:
1 diena
Rekomenduojama vaiką lydėti suaugusiajam (mamai, tėčiui ar kitam artimajam), pabūti su juo kartu 2 valandas ir drauge keliauti namo.
2 diena
Rekomenduojama vaiką lydėti suaugusiajam (mamai, tėčiui ar kitam artimajam), pabūti su juo kartu 2 valandas ir drauge keliauti namo.
3 diena
Rekomenduojama vaiką lydėti suaugusiajam (mamai, tėčiui ar kitam artimajam), pabūti su juo kartu pusę dienos ir drauge keliauti namo.
4 diena
Rekomenduojama vaiką lydėti suaugusiajam (mamai, tėčiui ar kitam artimajam), pabūti su juo kartu 3 valandas ir tuomet 30-iai minučių ar 1 valandai palikti jį vieną klasėje su mokytoja. Vėliau – keliauti drauge namo.
5 diena
Rekomenduojama vaiką lydėti suaugusiajam (mamai, tėčiui ar kitam artimajam), pabūti su juo kartu 2 valandas ir tuomet 2 valandoms palikti jį vieną klasėje su mokytoja. Vėliau – keliauti drauge namo.
6 diena
Rekomenduojama vaiką lydėti suaugusiajam (mamai, tėčiui ar kitam artimajam), pabūti su juo kartu 2 valandas ir tuomet 2 valandoms palikti jį vieną klasėje su mokytoja. Vėliau – keliauti drauge namo.
7 diena
Rekomenduojama vaiką lydėti suaugusiajam (mamai, tėčiui ar kitam artimajam), atsisveikinti ir palikti jį vieną klasėje su mokytoja 3-4 valandoms. Vėliau – keliauti drauge namo.
8 diena
Rekomenduojama vaiką lydėti suaugusiajam (mamai, tėčiui ar kitam artimajam), atsisveikinti ir palikti jį vieną klasėje su mokytoja 3-4 valandoms. Atsižvelgiant į vaiko nuotaiką ir emocinę būklę, pakalbinti jį popiečio miegeliui. Jeigu vaikas prieštarauja – keliauti namo.
9 diena
Rekomenduojama vaiką lydėti suaugusiajam (mamai, tėčiui ar kitam artimajam), atsisveikinti ir palikti jį vieną klasėje su mokytoja visai dienai. Keliauti namo – 18:00 valandą.
10 diena
Rekomenduojama vaiką lydėti suaugusiajam (mamai, tėčiui ar kitam artimajam), atsisveikinti ir palikti jį vieną klasėje su mokytoja visai dienai. Keliauti namo – 18:00 valandą.
„Mano manymu, tam, kad adaptacija būtų sėkminga, visų pirma, tėveliai turi būti užtikrinti ir patys pasiruošę šiam pokyčiui. Jei tėveliai jaučia abejonę, tai labai greitai pastebi ir jų vaikai. Tuomet vaikučiams pavyksta pergudrauti tėvelius, o šie „pagaili“ vaiko ir adaptacija nutrūksta.“ – įsitikinusi Kristina.